Anmeldelse af FuzeX løbesko fra Asics

Be your own inspiration

Jeg får ofte mange kommentar og emails om hvornår jeg begyndte at løbe og hvorfor samt hvordan jeg kan bibeholde motivationen – også her efter jeg er blevet mor, men for at kunne give jer en god forklaring på det, må jeg gå nogle år tilbage. Min livsstil så nemlig MEGET anderledes ud for nogle år siden, i forhold til hvad den gør i dag. Jeg har erfaret at sundhed og livsstilsændring ikke kun handler om at tabe sig, det handler også om det  fysiske, psykiske og sociale aspekt! 

På det tidspunkt i 2008 var jeg blevet student fra gymnasiet og flyttet til Aarhus, her havde jeg fået fast arbejde og arbejdede hver dag fra 8-16. Min kæreste læste samtidig og arbejdede i Vejle, så han var ofte meget sent hjemme i Aarhus, så jeg tilbragte rigtig meget tid på sofaen om eftermiddagen med dårlige serier. Mit energiniveau var lavt, jeg kunne falde i søvn kl. 19 om aftenen, og sove til næste morgen. Hvis jeg skal være helt ærlig havde heller jeg ikke indset at jeg havde taget mange kilo på, for jeg var god til at sammenligne mig med andre som var større end mig. Jeg fik ellers flere kærlige kommentar om min aktivitet og vægt, men slog det altid bare ud af hovedet igen. Hvis jeg i dag kigger tilbage på nogle billeder fra dengang, kan jeg sagtens se forskel, men jeg havde et forværet selvbillede af hvordan jeg så ud, og håbede nok på at jeg lignede mig selv fra tidligere.

Min selvtillid og selvværd var på det tidspunkt ikke særlig godt, hvor hver gang jeg var vokset ud af et par bukser sank selværet endnu engang. Jeg begyndte kun at have leggins og større trøjer på, for at købe  bukser flere størrelser større end normalt, ville jeg ikke!

En dag havde jeg bare fået nok af at være doven, træt og en sofahænger! Jeg ville gøre noget ved mit udseende så derfor begyndte jeg at løbe. Løb var dejligt uforpligtende og det kunne gøres lige præcis når jeg havde tid! Min kæreste var utrolig sød omkring min livsstilsændring, og løb ofte med mig (selvom jeg løb som en snegl og brokkede mig halvdelen af vejen). Jeg startede med at tage på kortere ture omkring 3 km, hvor jeg skiftesvis gik/løb. Jeg startede i fitnesscenter og begyndte også at styrketræne.

Efter den dag hvor jeg tog beslutningen om min livsstilsændring er der rigtig mange ting som har ændret sig!
– Jeg har for det første tabt mig 11-12 kg (det præcise tal ved jeg ikke, for jeg var ikke på vægten da jeg vejede aller mest).
– Jeg har fået meget mere energi,
– Jeg er blevet en gladere og mere positiv pige.
– Jeg har fået et meget bedre selvværd og min selvtillid er blevet større.
– Jeg er blevet meget mere aktiv og fået et langt sundere liv.
– Jeg har oplevet nogle fantastiske sports præstationer
– Jeg har fået meget mere overskud
– Jeg sover bedre om natten
– Jeg er blevet tilfreds med hvordan min krop ser ud
– Jeg har igennem løbet fået udløst mange frustrationer
– Jeg er ikke i tvivl om at jeg er en langt bedre mor for Fleur, når jeg løber og træner

Rent sportsligt har jeg oplevet nogle fantastiske resultater det seneste år, og det er noget jeg aldrig ville have oplevet hvis jeg stadig bare sad på sofaen og gloede intetsigende tv-serier. I oktober 2012 gennemførte jeg mit allerførste halvmarathon! Siden har jeg løbet mange halvmarathon og løbet min PR på 1 time og 32 minutter. Jeg er blevet nummer 3 kvinde på 10 km til Vejleløbet i tiden 45 minutter! Jeg har gennemført et helt marathon på en tid jeg kun turde drømme om – 3 timer og 16 minutter!

Der er ofte nogen der spørger mig hvordan jeg holder motivationen oppe, og her kan jeg helt klart svare at det er for ikke at komme tilbage til mine gamle vaner og mit dårlige selvværd. Jeg føler at min livskvalitet er blevet langt bedre og jeg ville aldrig gå tilbage til det gamle.

Mht kosten har jeg ikke ændret noget særligt. Jeg har aldrig spist vildt usundt, men jeg spiser da kartofler, pasta, lasagne, sovs, slik og drikker sodavand  For mig er det at spise sundt ikke at lave forbud, men at bruge sin sundefornuft! Alt må spises, bare i moderate mængder.

På den måde har jeg ikke sat begrænsninger for mig selv – men det er klart at jeg tænkere mere over hvad jeg spiser nu end tidligere. I forbindelse med at jeg har løbet meget den seneste tid har jeg også haft brug for masser af energi fra maden, så det er vigtigt for mig at spise noget kroppen kan bruge, og som ikke bare er tomme kalorier.

Skærmbillede 2013-09-26 kl. 08.29.54

 photo Bloglovin_zpsb1317f6d.jpg  photo Instagram_zps3b511ab1.jpg  photo IMG_2641_zps7175c6ca.jpg
   

3 kommentarer

  • Malene

    Rigtig godt indlæg. Er glad for at høre du også løb langsomt i starten. Så er der måske håb for mit tempo også ;-) Jeg har løbetrænet de sidste par år, og det er sjældent hastigheden kommer langt under 5:00 min/km i længere tid af gangen. Håber jeg en dag kan løbe en 10 km med en gennemsnitshastighed på 4:15-4:30 min/km, men synes næsten det virker som en fantom-tid for mig..

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Line Mogensen

    Hej fitrun

    Tabte du dig automatisk dig også på og omkring hofterne, da du begyndte at løbe eller lavede du også noget speciel mavetræning ved siden af? Eller noget helt tredje?

    Kh Line

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Anmeldelse af FuzeX løbesko fra Asics