Intervaltræning d. 6.8.13

Marathonprogram for de næste 4 uger

Som jeg skrev forleden har jeg fået tilsendt et løbeprogram for de næste 4 uger, inden jeg skal begynde at drosle ned på træningsmængden de sidste 3 uger op til marathonet. Det er et løbeprogram jeg har fået fra instagrambloggeren @amalie_haughuus. Jeg håber at følge programmet så godt som muligt, men stadig ikke 100%. Mine intervaller vil aldrig kunne være så hurtige som Amalies, og sikkert heller ikke mine restitutionsture. Men jeg forsøger alligevel at få al den inspiration fra løbeprogrammet og blande det med hvordan jeg selv har planlagt de næste 4 uger.

Jeg har indtil videre løbet 3 af turene fra uge 1.

Mandag: Intervalløb i alt 9,3 km på 43 minutter, i alt 10 sprint intervaller med en hastighed på ca. 14,5 km/t.

Tirsdag: Restitutions løbetur. Turen gik elendigt, var kommet afsted på tom mave og havde ikke fået nok væske i løbet af dagen, så kroppen ville slet ikke samarbejde. Så turen endte “kun” med 10 km, havde ellers planlagt en tur på mellem 12-15 km.

Onsdag: Tempo løbetur. I dag gik løbeturen mega godt. Alt feriemaden er endelig ved at være ude af kroppen, og kan mærke en forandring med alt det sunde mad jeg nu spiser. Kroppen er meget mere frisk og oppe på dupperne :) Jeg løb 12 km på 56 minutter og det gik bare super godt.

Torsdag skal jeg til Skanderborg, derfor bliver det en “fri” dag fra løb :). Fredag vil jeg formentlig også holde fri, da jeg lørdag skal løbe 30 km, så der skal jeg helst være bedst muligt restitueret.

Her er løbeprogrammet:

Skærmbillede 2013-08-07 kl. 12.55.05

IMG_2313

 photo Bloglovin_zpsb1317f6d.jpg  photo Instagram_zps3b511ab1.jpg  photo IMG_2641_zps7175c6ca.jpg
   

5 kommentarer

  • CB

    Hej Camilla

    Jeg har aldrig kommenteret en blog før, men en gang skal jo være den første.. Jeg har fulgt med i din blog i en måneds tid og synes, at det er inspirerende læsning. Jeg løber selv, men anser mig for værende lidt “nybegynder”, da jeg først begyndte at løbe sådan for alvor for tre år siden. Jeg har ikke deltaget i så mange løb, men løb et halvmarathon i 2011 og marathon i 2012. Jeg har fået lidt mere tempo i benene og løber nogenlunde samme “tider” som dig, så det gør det endnu mere spændende at læse om dine træninger :-) Nå, men nu til, hvad min kommentar egentlig handler om. Jeg får også tit inspiration fra andre løbere og deres programmer. Det ser spændende ud det program, som du har fået fat i. Det eneste jeg tænkte på var, om det ikke var en relativ stor øgning i træningsmængden i forhold til, hvad du er vant til? Er der ikke en tommelfingerregel, som siger max 10 % øgning om ugen – for at undgå skader? Jeg håber ikke, at jeg blander mig for meget – du virker meget bevidst om sådan nogle ting, så du har sikkert helt styr på det, det ville bare være meget ærgerligt at ramme ind i en overbelastningsskade på det her tidspunkt.

    Rigtig meget held og lykke med løbet – med det tider du løber skal det nok gå rigtig godt (kommer selvfølgelig an på dine mål og hvad du synes “godt er:-))!

    CB

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej CB.

      Mange tak for din kommentar :)
      Fedt at du også løber en del, og tillykke med dit gennemførsel af marathon! Det glæder jeg mig utrolig meget til at kunne sige at have gennemført også :)
      Som jeg også skriver i mit indlæg om træningsprogrammet vil jeg ikke følge programmet til punkt og prikke, da Amalie både er en hurtigere og mere erfaren løber end mig. Men jeg vil tage nogen af hendes ideer og planlægningen af programmet til mig :) I denne uge har jeg fx sprunget en 12 km tur over, da jeg ikke følte at det passede ind i mit program. Dvs at jeg har løbet 9 km + 10 km + 12 km + (forhåbentlig) 30 km. Jeg synes bare det er rart at have et program man kan følge nogenlunde, og se hvilke former for træningspas der ville være relevante i ugerne osv :)
      Jeg vil give dig ret i at der er en tommelfinger regel om at man maks må øge sin træningsmængde med 10% om ugen, men mht mine lange ture har jeg desværre bare ikke tid til at bygge min træningsture op på den måde pga de mange ferier jeg er på her hen over sommeren. Men jeg fokusere bare på at holde tilbage mht min hastighed på de længere ture, så jeg tager det stille og roligt for at undgå skader, og det er faktisk gået overraskende godt. Efter jeg er begyndt at sætte hastigheden ned har jeg ikke døjet med små-skader som jeg ellers gjorde førhen. Så det er skønt :)
      Det skal selvfølgeig også siges, at jeg også er nybegynder på marathon og halvmarathon distancen, så jeg prøver mig stadig frem. Så det kan sagtens være at jeg bagefter vil kigge tilbage på min træningsperiode, og tænke at det var helt hen i vejret. Men jeg har bare draget de erfaringer tidligere, at jeg må lytte til hvad kroppen fortæller jeg kan klare, og så selvfølgelig stoppe når kroppen siger fra – og det er gået godt indtil videre :D

      Men tak for dine råd :)

      Hvordan klarede du selv dit første marathon? Jeg er så meget i tvivl om hvilket mål jeg kan tillade mig at sætte. Jeg synes måske lidt at ens første marathon bare skal handle om at gennemføre. Men jeg kunne også godt tænke mig at komme under 4 timer! Men nu må vi se :)

      /Camilla

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • CB

      Det var så lidt – og tak for dit svar. Jeg er faktisk slet ikke i tvivl om, at du nok skal klare det rigtig godt – med den træning og det tempo, som du ligger for dagen.

      Som du selv skriver, så tror jeg, at man som løber kun bliver med med erfaring, for der er jo ikke to mennesker, som er ens, så derfor heller ikke et “færdigt” program, som passer perfekt til en, men jeg lader mig i høj grad også motivere at forskellige programmer.

      For mit marathon havde jeg sat mig som mål, at jeg skulle under 4 timer, så ville det være godkendt. Jeg løb efter et program, som jeg fulgte slavisk med 3 x løb ugentlig. Det var et program, som strakte sig over et halvt år, som var med til at give mig troen på, at jeg kunne løbe hele distancen.

      Jeg nåede mit mål og løb på 3:50. Jeg havde faktisk håbet på en lidt hurtigere tid, da mine lange løbeture var gået rigtig godt. Jeg tror, at jeg toppede lidt for tidligt, men så er jeg den erfaring rigere – i hvert fald havde jeg en virkelig god 31km tur omkring 6 uger inden.

      Da jeg startede med at træne op til marathon havde jeg lige været gennem en længere skadesperiode, så mit udgangspunkt var ikke godt. Jeg tror, at jeg var 26minutter om, at løbe 5 km, når jeg virkelig gav den gas. Jeg løb i et relativt langsomt tempo på de lange ture (5:40), men det tempo blev heldigvis langsom hurtigere jo længere jeg nåede hen i forløbet.

      Med de tider, som du løber, så tror jeg slet ikke, at det er urealistist, at du kommer uder 3:45 og måske endda også kan løbe hurtigere.. Men det kommer jo an på så meget. For mit vedkommende fik jeg ondt i benene efter cirka 27km, det havde jeg ikke prøvet på mine træningsture – og det gjorde ondt, som om mine ben kunne gå i krampe hvert øjeblik, men jeg var ret indstillet på, at det ville komme til at gøre ondt og så fortsætter man jo bare og kilometerne forsvinder stille og roligt og pludselig er man i mål.

      Det skal nok gå rigtig godt for dig – rigtig god 30km tur i dag.

      CB

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej igen :)

      Jeg tillader mig lige at svare på din besked når jeg kommer hjem fra London. Jeg skal allerede op kl. 4 i morgen for at nå mit fly, og klokken er 23.50 nu, og vil gerne have ordentlig tid til at besvare din kommentar.
      Håber det er i orden. :)

      /Camilla

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • CB

    Selvfølgelig er det i orden. Rigtig flot med 30km turen i
    går:-) Og rigtig god tur til London:-)

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Intervaltræning d. 6.8.13